EL CAMINO spanyol kifejezés - jelentése: AZ ÚT

Mindenki úton van: megszületünk, meghalunk és közben úton vagyunk. Úton van a 80 éves parasztbácsi, aki sohasem hagyta el a faluja határát, és úton van a világutazó, aki reggelente azon töpreng, hogy éppen melyik városban ébredt. Ezekről az utakról nem készíthetők még GPS segítségével sem térképek, ezek az utak belőlünk indulnak és hozzánk érkeznek. És az úton alakulunk, változunk, sírunk és nevetünk, szeretünk és gyűlölünk, erősödünk és gyengülünk, sebeket adunk és kapunk, haragszunk és megbocsájtunk...

Vagyunk néhányan (már ami a világ népességéhez viszonyított arányt jelzi), akik úgy érezzük: be kell járni egy másik utat is, ami fizikailag is jól behatárolható - ez az út az

EL CAMINO


2011. febr. 21.

Önerő

Sokat gondolkodtam azon, hogy milyen címet adjak ennek a történetnek. Az "önerő" leginkább a pénzügyi (hitel) világban ismert, nevesíti azt a pénzeszközt, amivel a hitelt kérő megerősíti szándékát a hitel segítségével finanszírozandó ügylet irányába.
Mégis ezt a kifejezést érzem ideillőnek, pedig a pénz nagyon kevés szerepet játszik a történésben...

Tegnap - a Balaton-felvidékről hazafelé tartva - megálltam Várpalotán az ismert szupermarket parkolójában, hogy feltöltsem kenyér/péksütemény/tejtermék készletemet. Az indítókulcs kihúzásával szinte egyidőben jelent meg perifériás látómezőmben az ilyen helyeken oly gyakori hajléktalan alakja. Messziről látszott, hogy "prédára" vár - ismerem szinte minden mozdulatukat, trükkjüket. Némelyik csak oldalog az ember mellett - várva, hogy a kocsit a benne levő százasért visszavihesse- a másik valami olcsó vagy bóvli árut akar rámsózni, míg a harmadik csak szimplán kér - "kenyérre".

Már ekkor eldöntöttem, hogy nem adok! Eleinte sokszor megkönyörültem rajtuk, de ma már irritál a szinte iparszerű terepfoglalás és felosztás.

Kiszálltam a kocsiból, már csaptam volna be az ajtót, amikor szokatlan hangszínnel, és még szokatlanabb tartalommal szólított meg a közeledő:

- Uram...tudom, hogy mindenki-mindenféle dolgot mond. Én nem szeretnék hazudni.
Kérdőn néztem rá... a ruhája kopottságában is tiszta volt, a szavakat érthetően és tisztán formálta.
- Hajléktalan vagyok és alkoholista...
Mindezt délután egy órakor - az alkoholos befolyásoltság legcsekélyebb jele nélkül.
Felvillanyozott az őszintesége...naponta találkozom - ennél lényegesen kisebb kérdésekben - a tettenért hazugsággal. Itt van ez az ember, nem elég az életének a terhe, még pőrére is vetkőzteti a lelkét.

Rossz szó lenne a sajnálat arra, amit akkor éreztem. Megragadott az őszintesége, közel került hozzám a baja.
Behajoltam a kocsiba, és összeszedtem néhány pénzérmét a bevásárlókocsikba szánt gyűjteményből.
Egészségére! - adtam át.
Nem inni kell most - mondta szinte bocsánatkérőn - buszjegyet veszek belőle...Veszprémbe szeretnék menni a feleségemhez...ki szeretnék békülni Vele - majd tisztelettudóan biccentett, és elindult a parkoló másik sarka felé.

Döbbenten álltam.

Amikor - a bevásárlás végeztével - kijöttem az üzletből, Ő már nem volt a parkolóban. Csak reménykedek, hogy elérte a buszt, ami elviszi az ÚTra, melyet megálmodott valamelyik hajnalon. Mert ilyenkor februárban nagyon hidegek a hajnalok...

Az UTat pedig meg kell álmodni. Talán ez a könnyebb. Ha rá is tudsz lépni - nos, akkor már tettél önmagadért...és mennyivel könnyebb a helyzeted egy alkoholista hajléktalannál.



Buen Camino az ÚTon levőknek!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése