EL CAMINO spanyol kifejezés - jelentése: AZ ÚT

Mindenki úton van: megszületünk, meghalunk és közben úton vagyunk. Úton van a 80 éves parasztbácsi, aki sohasem hagyta el a faluja határát, és úton van a világutazó, aki reggelente azon töpreng, hogy éppen melyik városban ébredt. Ezekről az utakról nem készíthetők még GPS segítségével sem térképek, ezek az utak belőlünk indulnak és hozzánk érkeznek. És az úton alakulunk, változunk, sírunk és nevetünk, szeretünk és gyűlölünk, erősödünk és gyengülünk, sebeket adunk és kapunk, haragszunk és megbocsájtunk...

Vagyunk néhányan (már ami a világ népességéhez viszonyított arányt jelzi), akik úgy érezzük: be kell járni egy másik utat is, ami fizikailag is jól behatárolható - ez az út az

EL CAMINO


2010. márc. 8.

Állóképesség - fizikai felkészülés II.

Ma, lévén a második hét kezdete, növeltem az adagot: 8 km-t tettem meg megállás nélkül. Érdekes érzés kerített hatalmába, szinte úgy éreztem az 5 km után, hogy bármennyi 1 km-es kört tudnék menni még. A 8. után tulajdonképpen azért hagytam abba, mert rámsötétedett. Nincs fizikai fájdalmam, fáradtságom sem volt számottevő. Még egy dologról írnom kell: mivel a lakóparkunkon belül mozgok, így egy idő után unalmassá vált a gyaloglás. Az agyam elkezdte fáradtan kezelni az ismerős kavicsokat, gödröket - nem találtam motivációt az útra. Ekkor bevetettem az mp3 lejátszót. Először népszerű komolyzenei darabokból készült összeállítást hallgattam. Negyon jól motivált, a ritmus sokat segített - ráadásul kellemes hangulatba hozott. Ezt egyedül a "Nászinduló" rontotta el :-))

Ma úgynevezett bulizenét hallgattam - abszolút jól esett, és háttérbe szorította a gyaloglással kapcsolatos fizikai érzéseimet.

Holnap hangoskönyvet próbálok: Tolvaly Ferenc El Caminoja immár sokadik hallgatása következik.

Előzetesen egy tapasztalatot tudok megosztani a fizikai felkészülésről: ha monoton és ingerszegény környezetben gyaloglunk, érdemes elterelni a figyelmünket, mert különben hamar elfáradunk, belefásulunk.

Az elmúlt nyáron mentem egy kb. 15 km-es kört, amelynek egy része abszolút "utálatos" környéken vezetett, ráadásul az út szélén kellett haladni, ami kifele lejtett - igénybevéve a bal bokát. Borzasztó fájdalmat kezdtem érezni a bokámban és a talpamban. Tudtam, hogy félúton vagyok, mindegy merre indulok - egyforma nehéz lesz. Ekkor eszembejutott, hogy gondolateltereléssel sokat segíthetek a bajomon... Megpróbáltam felmondani az általános iskolában - 40 éve! - tanult verseket (de örülne megboldogult tanítónénim, ha hallaná...). Addig-addig kisérleteztem, míg a kívánt eredményt el nem értem - közben lement 6 km! Fáradtság és nyűg nélkül! És végre ismét elmondhattam (az erdő madarainak és virágainak) Szabó Lőrinc versét, mellyel egykor egy iskolai seregszemlén járási első helyezett lettem (köszönöm tanítónéni!).



Szabó Lőrinc: Lóci óriás lesz

Veszekedtem a kisfiammal,
mint törpével egy óriás:
- Lóci, ne kalapáld a bútort!
Lóci, hova mégy, mit csinálsz?
Jössz le rögtön a gázrezsóról?
Ide az ollót! Nem szabad!
Rettenetes, megint ledobtad
az erkélyről a mozsarat!


Hiába szidtam, fenyegettem,
nem is hederített reám;
lépcsőnek használta a könyves
polcokat egész délután,
a kaktusz bimbait lenyírta
és felboncolta a babát.
Most nagyobb vagyok, mint te! – mondta
s az asztal tetejére állt.

Nem bírtam vele, tönkrenyúzott,
de azért tetszett a kicsi,
s végül, hogy megrakni ne kelljen,
leültem hozzá játszani.
Leguggoltam s az óriásból
negyedórára törpe lett.
(Mi lenne, gondoltam, ha mindig
lent volnál, ahol a gyerek?)

És ahogy én lekuporodtam,
úgy kelt fel rögtön a világ:
tornyok jártak-keltek körülöttem
és minden láb volt, csupa láb,
és megnőtt a magas, a messze,
és csak a padló volt enyém,
mint nyomorult kis rab mozogtam
a szoba börtönfenekén.

És ijesztő volt odalentről,
hogy olyan nagyok a nagyok,
hogy mindent tudnak és erősek
s én gyönge és kicsi vagyok.
Minden lenézett, megalázott,
és hórihorgas vágy emelt
- föl! föl! – mint az első hajóst, ki
az egek felé szárnyra kelt.

És lassan elfutott a méreg,
hogy mégse szállok, nem növök;
feszengtem, mint kis, észre sem vett
bomba a nagy falak között;
tenni akartam, bosszút állni,
megmutatni, hogy mit tudok.
Negyedóra – és már gyűlöltem
mindenkit, aki elnyomott.

Gyűlöltem, óh hogy meggyűlöltem!…
És ekkor zsupsz, egy pillanat:
Lóci lerántotta az abroszt
s már iszkolt, tudva, hogy kikap.
Felugrottam: Te kölyök! – Aztán:
No, ne félj – mondtam csendesen.
S magasra emeltem szegénykét,
hogy nagy, hogy óriás legyen.

Kívánom mindenkinek, hogy találja meg a maga Lóciját!


Egyébként meg nem lehet a gyalogást elég korán elkezdeni :-)

1 megjegyzés:

  1. Köszönöm mindenkinek a bíztató szavakat, jól esik és inspirál. Köszönöm a Caminot megjárt elődöknek a tanácsokat, igyekszem beépíteni a blogba.
    Ginának külön köszönöm a köszöntést!

    Üdv: Zoltán

    VálaszTörlés