EL CAMINO spanyol kifejezés - jelentése: AZ ÚT

Mindenki úton van: megszületünk, meghalunk és közben úton vagyunk. Úton van a 80 éves parasztbácsi, aki sohasem hagyta el a faluja határát, és úton van a világutazó, aki reggelente azon töpreng, hogy éppen melyik városban ébredt. Ezekről az utakról nem készíthetők még GPS segítségével sem térképek, ezek az utak belőlünk indulnak és hozzánk érkeznek. És az úton alakulunk, változunk, sírunk és nevetünk, szeretünk és gyűlölünk, erősödünk és gyengülünk, sebeket adunk és kapunk, haragszunk és megbocsájtunk...

Vagyunk néhányan (már ami a világ népességéhez viszonyított arányt jelzi), akik úgy érezzük: be kell járni egy másik utat is, ami fizikailag is jól behatárolható - ez az út az

EL CAMINO


2010. ápr. 24.

Granon, es egy kis albergue elmelkedes

Talan 28 km volt a mai nap. Ugy tunik, szep lassan belejovok a napi penzum teljesitesebe. Ezzel az atlaggal eleg jo eselyem van arra, hogy a nehez (?) szakaszokon kisebb mennyiseg is eleg legyen. Mert azert meg all egy-ket 1400 feletti csucs elottem. Ahogy mara igertek, jo idore keszultem. Reggel termeszetesen huvos van, de 9 utan mar egesz kellemes. Ma nem akart javulni, sot 10 korul orult nagy kod(!) szallt le. Na - mondom - az itteni meteorologia nincs a helyzet magaslatan. Aztan hirtelen kisutott a nap, es szikrazoan meleg lett. Visszaneztem, es rajottem a "kod" okara: idokozben lekuzdottem egy 740 m-es csucsot, es azt takartak be a felhok. Egyebkent az elmult napokban tobbszor volt olyan latvanyban reszem, amikor kozvetlen elottem napoztak, vagy ontoztek, a hatterben pedig hatalmas havas csucsok kereteztek a kepet.

A leirasok a kovetkezo megallokent Santo Domingo de la Calzada-t szoktak emlegetni. Amikor beerkeztem a varoskaba unnepi sokadalom fogadott: valoszinuleg elsoaldozas vagy valami hasonlo unnepseg volt, mert csaladok unneploben, gyerekek diszben jottek a templombol.

Sok zarandok vart a zarandokszallo elott, ezert ugy dontottem, hogy tovabbindulok - 7 km-re van Granon. Kis hely, talan kevesebben is lesznek. Ennek kapcsan szeretnem kicsit osszefoglalni a szallasokrol (albergue) nyert tapasztalataimat.

Meg otthon eldontottem (mert neha tapasztalat nelkul is dontok :-) ), hogy lehetoleg egyhazi, vagy onkormanyzati szallast veszek igenybe. Tobb, mint egy het utan azt kell, hogy mondjam, tartom az elhatarozasomat, de...

Ketszer voltam maganszallason: Cizur Menorban es talan Estellaban. Az elso helyen kifejezetten zavart, hogy TV is van, amit a spanyolok keso estig nagy hangon bomboltettek. Altalaban dragabbak, minden szolgaltatas az "uzlet" jegyeben (pl. ketagyas zarandokszallas felarral  - nekem vicces). Ha maganszallasra akarok legkozelebb menni, akkor az normal panzio lesz, ahol akar puceran is kijohetek a furdoszobabol, es sajat szobam lesz szimpla aggyal... Persze ez nem jelenti azt, hogy neha ne ez lenne az egyeduli megoldas adott idoben, de nem a jellege miatt.

Tobbszor voltam onkormanyzati szallason. A legjobb tapasztalatom Zubiriban volt: tisztasag, nyugalom es az egyutteles szabalyait maximalisan akceptalo zarandoktarsak. Ez nem azt jelenti, hogy a tobbi kozossegi szallason nagy bajok vannak, hanem azt, hogy minnel nagyobb a hely, minnel tobb az ember, annal nagyon az adminisztralas es a hangzavar. De elviselheto, ennyit ezen az uton tudni kell.

Ma szallok meg masodszor egyhazi szallason. Eloszor Roncesvallesben, ahol a Pireneusokon torteno atjutas euforiajat nem rombolta, hanem emelte a szallas jol megtervezett szolgaltatasa, nyugodt csendes zeneje.
A mai szallasrol mar tobbszor olvastam, es lattam fotokat is. Amikor beleptem a kozossegi szobaba azonnal felismertem... jo erzes keritett hatalmaba. Ez a szallas a templom egyik szarnyaban van berendezve. Az ara adomany, a hospitalero a halk kellemes zeneju kozossegi szobaban elmondta, hogy hetkor lesz a szentmise, nyolckor vacsorara varja a zarandokokat, es reggel hetkor egy reggeli utan enged utunkra bennunket. A "haloterem" egy nagy szoba, ahol matracokat kapunk az alvashoz. Ez lesz az elso ejszakam, amiota itt vagyok, hogy nem az emeletes agy valamelyik traktusan alszom.

Az intim szferarol...
Az gondolom mindenkinek egyertelmu, hogy ezeken a kozossegi szallasokon, szinte egyetlen perc sincs, ami csak a tied. Ha tudomasul veszed ezt, nincs gondod. Sorban allsz a toalet elott, fogmosaskor es furdeskor. Masok nyoszorgeset es horkolasat hallgatod ejjel. Ma ejszaka tobben (es tobb nyelven ) beszeltek almukban.

Az elso napok utan egyszeruen tulleptem a dolgokon. Azon veszem magam eszre, hogy a kirivo idetlensegeket is ki tudom zarni...

1 megjegyzés:

  1. Kedves Zoltán!
    Indulásod - és felkészülésed - óta "követlek. Óriási vagy!!!! Mi ősszel megyünk, te vagy a példakép!!! Vigyázz magadra, jó egészséget és jó szerencsét az útra sok-sok hasonló élménnyel, mint amit eddig tapasztaltál. Veled vagyunk!
    Etelka

    VálaszTörlés