EL CAMINO spanyol kifejezés - jelentése: AZ ÚT

Mindenki úton van: megszületünk, meghalunk és közben úton vagyunk. Úton van a 80 éves parasztbácsi, aki sohasem hagyta el a faluja határát, és úton van a világutazó, aki reggelente azon töpreng, hogy éppen melyik városban ébredt. Ezekről az utakról nem készíthetők még GPS segítségével sem térképek, ezek az utak belőlünk indulnak és hozzánk érkeznek. És az úton alakulunk, változunk, sírunk és nevetünk, szeretünk és gyűlölünk, erősödünk és gyengülünk, sebeket adunk és kapunk, haragszunk és megbocsájtunk...

Vagyunk néhányan (már ami a világ népességéhez viszonyított arányt jelzi), akik úgy érezzük: be kell járni egy másik utat is, ami fizikailag is jól behatárolható - ez az út az

EL CAMINO


2010. ápr. 22.

Logrono

Szoval atertem La Rioja tartomanyba. Ez azt jelenti, hogy atszeltem Navarra tartomanyt. Azonkivul, hogy ma kozel 30 km-t mentem, egeszen jol erzem magam. Negyed 8 korul keltem utra, es fel harom korul mar Logronoban voltam. Igaz az eso kozben folyton esegetett, igy mast nem lehetett csinalni, csak menni. A fenykepezogep elo sem kerult a zsakbol, csak itt a varosban. Pedig sok szep latnivalo volt, de nem lett volna ertelme a probalkozasnak.

Mara egy kis osszegzest szantam a Navarraban megismert Spanyolorszagrol.

Tehat az elso resze az utnak egyertelmuen magas hegyek kozott folyt. Megis jol lathato a spanyol paraszt kezenyoma. A hegyi legelok tulajdonkeppen bekeritett teruletek, ahol az allatok (kecskek, lovak, tehenek) nagy bekessegben vegzik a dolgukat. Otletes itatomegoldasok es regi mesterek kezenyomat orzo keritesek jellemzoek. Alapvetoen szepen rendbentartott taj. Meg megjegyeznem, hogy a hegyekben a kipusztult fakat potoljak. Muanyag csovekkel vedik mindaddig, amig meg nem erosodnek.

A lankasabb (5-700m!) koruli reszeken megjelenik a foldmuveles (na ide utnem az osszes EU-ra hivatkozo politikus orrat, hogy csak a nagyuzemi gazdalkodas az elfogadott), ami azt jelenti, hogy minden zsebkendonyi teruletet megmuvelnek, karban tartanak. A helyenkenti teraszos megoldasoknal is meg a teraszreszt is kihasznaljak: nagyon sok helyen olajfat ultetnek ide is. Gyonyoru szinpompas ultetvenyek kozott vezetett az ut ezen szakasza: gabonatablak, olajfa, szolo, vetemeny...

A falvak tisztak es teljesen ellatottak. Feltuno volt, hogy a legkisebb falvakban is sorozatos beruhazasokkal talalkoztam: ut, jarda, kozmu es epuletek. Nyoma nem latszik a sokat hivatkozott valsagnak.

Az emberek kedvesek es nyiltak: Estellaban a magyarsagom teljesen feldobott nehany embert - persze Puskas neve is elokerult. Napkozben a tiszta, korszeru falusi jatszotereken nagypapak es nagymamak jatszanak a gyerekekkel.

Valahogy mukodik minden, a navarrai vorosbor pedig finom. Bar az etteremben, ahol a zarandokmenumet elfogyasztottam igencsak meglepetest okozott a 100 euros (nem volt aprobb). Korbe vitte a pincer, hogy tobben is meggyozodjenek arrol, hogy valodi...Tehat nem sokszor hasznaljak e cimletet.

Most pedig itt vagyok az ujabb tartomanyban - igazi bortermo videk. Gunterrel az alkalmi nemet utitarssal ma este meg is kostoljuk a zarandokmnu reszekent.

1 megjegyzés:

  1. Szia!
    Szóval túljutottál a kisgyermekkoron-végigjárván Baszkföldet...És most ahogy a Holt Költők Társságában a teenager korban szivd ki az élet velejét! Én is meg fogom kóstolni---életem egyik legboldogabb, legálmodozóbb korszakában Navarrát járván majd...
    Buen Camino! KAti

    VálaszTörlés