EL CAMINO spanyol kifejezés - jelentése: AZ ÚT

Mindenki úton van: megszületünk, meghalunk és közben úton vagyunk. Úton van a 80 éves parasztbácsi, aki sohasem hagyta el a faluja határát, és úton van a világutazó, aki reggelente azon töpreng, hogy éppen melyik városban ébredt. Ezekről az utakról nem készíthetők még GPS segítségével sem térképek, ezek az utak belőlünk indulnak és hozzánk érkeznek. És az úton alakulunk, változunk, sírunk és nevetünk, szeretünk és gyűlölünk, erősödünk és gyengülünk, sebeket adunk és kapunk, haragszunk és megbocsájtunk...

Vagyunk néhányan (már ami a világ népességéhez viszonyított arányt jelzi), akik úgy érezzük: be kell járni egy másik utat is, ami fizikailag is jól behatárolható - ez az út az

EL CAMINO


2010. máj. 14.

Arzua

Reggel 7 ota valtozo intenzitassal esik az eso. Tegnap nagyon faztam, a mosott ruhak sem szaradtak meg. Igy aztan kinek-kinek az elkepzelesere bizom a tisztacsere megvalositasi lehetoseget...
Na, tobbek kozott ezert sem szeretem az esot, raadasul a homerseklet az eso miatt mara enyhult, ez ismet arra jo, hogy kivul-belul vizes legyel. Amikor megalltam reggelizni, rutinosan az also poloig levetkoztem. Igy legalabb az elso borzongato erzesek utan mar elviselhetobb a vizes ruha. Amikor elindultam, es vettem fel az anorakot az ujjan kondenzviz csorgott ki. A "lelegzo" anyagok ugy vannak kitalalva (ha jol tudom), hogy kivulrol a csapadek tul nagy meretu ahhoz, hogy atmenjen a szovetracson, de belulrol a vizpara ki tud jutni. Viszont, ha kivulrol a folyamatosan permetezo esocseppek elzarjak az utat, az az egy-ket liter folyadek bizony csapdaba kerul.

A tegnapi szallasomrol es az esterol. Azt hiszem, hogy igy jobb, hogy a klasszikus nagyszallasokat mar elkerulom. Arra menjenek a fehercipos kistaskasok. Az elmult ket napban es a maiban is maganszallason szalltam meg - 5 Euroval tobb a szallas, de legalabb elviselheto. Nem szeretnem a veget illuziorombolo elmenyekkel tetezni. Legfeljebb az utolso ejszaka lehet ilyen.
Tegnap este egy kellemes kis falusi fogadoban voltam. A szoba hatagyas volt, amikor megerkeztem ketten voltak meg csak. Hazasparra gondoltam, mivel egy also es felso agy volt elfoglalva. Altalaban az ember also agyra hajt, konnyebb pakolni a reggeli indulaskor. Aztan megismertem a szobatarsakat: ket nemet fiatalember szemelyeben.
Jott meg egy nemet hazaspar, es teljes volt a letszam. Volt meg nehany hasonlo szobaja a tulajnak, azok is lassan megteltek. Este sajatos zarandokmenure lehetett befizetni: 10 Eur volt, viszont annyit ehettunk, amennyit akartunk. A menu: valamilyen helyi zoldseges, tesztas es rizses leves, sulthus tonhalas mediterran salataval (nem rossz igy), desszertnek en sajtot gyumolcssajttal valasztottam. Ez egy feta-szeru, de nem sos sajt volt: nagyon erdekes es finom parositas. Es persze tinto.
A tulaj nagyon eredeti figura: alacsony, nagy szakallas es nagyon jol kommunikal. A spanyolon kivul franciaul es angolul beszel, az ettermeben operareszletektol a regi spanyol nepzenen at Edit Piafig terjedt a repertoar. Kifejezetten jo volt ott ulni, es vacsora utan beszelgetni. Ja es persze befutott a kandalloba is...

A beszelgetesekrol

Sokan azert felnek elindulni, mert kevesnek tartjak a nyelvtudasukat ahhoz, hogy egyutt tudjanak lenni a zarandoktarsakkal. Az en angol tudasom meglehetosen passziv. Ez annyit jelent, hogy felnott fejjel tanultam, de a kurzus befejezese utan ugy alakult az eletem, hogy hosszu idon keresztul nem volt szuksegem a napi hasznalatra. Igy aztan szepen "besult" az internetes olvasasba. Amikor elkezdtem az utat, a legegyszerubb kifejezesek sem jutottak eszembe. Ma az itteni kommunikaciohoz szukseges dolgok mar nem nagyon okoznak gondot, raadasul a valoban kommunikalni szandekozok minden segitseget megadnak a megerteshez. A tegnap este nagyon jol illusztralta ezt. A fogados, akit eredeti modon Michelangellonak hivnak, mindenkivel megprobalt az altala ertett nyelven beszelni. Igenam, de csak egy spanyol ult az asztalnal, a tobbiek nem nagyon beszeltek ezt a nyelvet. Michelangello nemzetkozi szavakat hasznalva - nemi pantomimet is bevetve - meselt a spanyolok impulzivitasarol, hogy mindenki ertette, hogy mirol van szo.
Persze vannak olyanok, akik nem segitenek a megertesben - de ez nem szamottevo.
Alljon itt egy rovid sztori, hogy mennyire bele tudunk melegedni a kommunikacioba:
Az este az asztalnal egy spanyol, hat nemet, egy kanadai es ket belga ult velem egyutt. Mindenrol folyt a szo - tobb nyelv felhasznalasaval, amikor is nemet szomszedom megkerdezte a kanadai ferfit: Do You speak English and French? Si! hangzott spanyolul a valasz (mivel kozben Michelangello spanyolul tartott valami humoros meset...)
Na hatalmas ossznemzetkozi "rohoges" tort ki.

Ha Isten segit, vasarnap ezt az utamat is befejezem...

7 megjegyzés:

  1. 753:40
    Anno én Arzuából egy lendülettel mentem Santiagoba. Nem volt időm, be kellett fejezni. Nem volt jó ötlet, neked sem tanácsolom. Mindenképpen célszerű megállni, hogy az ember egy kicsit pihenten érkezzen és tudjon csodálkozni. Legyen idő az öröm befogadására, annak a hatalmas megnyugvásnak befogadására ami ilyenkor átfut az emberen. Még most is beleborzongok. Találtam egy kis kocsmát ahova csak spanyolok jártak. Mit tegyen a magányos vándor? Büszke voltam, hogy meghívtak egy italra, olyanra amit ők isznak.
    Pihizz, hogy töltekezni tudjál. No meg, ha megérkezel abban a nagy nagy nyugalomban azt veszed észre, hogy elmegy az erőd. Nem kell már, nincs rá szükség.
    Santiagoban 500 személyes egyházi zarándokszállás van, igaz, hogy az emeleten (alul a kispapok alszanak), de itt nincs emeletes ágy. Aki idáig eljutott megérdemli, hogy rendesen aludjon.
    Üdvözöld a téren a társakat, örüljetek és sírjatok egymás vállán. Váltsd ki az "igazolást" zarándok voltodról.
    Megcsináltad! Üdv Peregrino!

    VálaszTörlés
  2. Egesz eddig nem hianyzott igazan senki ahhoz, hogy ugy teljenek a napjaim, ahogy telniuk kellett. Minden kialakult, kepes voltam egyuttelni a magannyal - sok mindent elsosorban magammal kellett megbeszelnem.

    Most erzem eloszor Csaba, hogy ezt a hatalmas tintoskelyhet ossze kellene csenditenunk...nem egyszer, tobbszor...

    Arzuaban a platanfak elkezdtek kinyitni friss hajtasaikat...az ido harompercenkent valtozik. Kiteregettem a tegnapi ruhakat, mire megfurodtem ketszer megaztak...es? Most otthagytam oket kinn! Reggelre eldontik mi legyen.

    Most kell az idonkenti elhatarozasunk: erre inni kell egy-ket pohar voroset!

    Az eletem megvaltozott.

    VálaszTörlés
  3. Szia Zoli! Isten áldása kísérjen ebben a két utolsó napban. Jó volt Veled végigjárni az Utat, ősszel én is megyek - megyünk két nagyszerű zarándoktársammal. Csak remélni tudom, hogy nekem is sikerül és talán mi is koccinthatunk egyet veletek, akik NEM CSAK MEGCSINÁLTÁK, DE AZ ÉLETÜK IS MEGVÁLTOZOTT!!
    Etelka
    (Nem ismersz, de mondj holnap egy fohászt értem, én is sokat gondolok az "úton levőkre"!)

    VálaszTörlés
  4. Igerem Etelka, mindazokert mondok egy fohaszt Santiagoban, akik valamilyen formaban velem voltak az uton.
    Aki jar a Tejut alatt, az tudja, hogy mennyit jelent a tobiek bizalma, tamogatasa.

    Kivanom, hogy Te, Ti ugyanugy tapasztaljatok mindezt meg.

    Szeretettel: Zoltan

    VálaszTörlés
  5. Szia Papa!
    Szép volt! Gratulálunk!
    Nagyon várunk haza!Vigyázz magadra !
    Sok Puszi:Mira,Timi és Zoltán

    VálaszTörlés
  6. 788:5 Monte Do Gozo.
    Az utolsó megálló Santiago előtt. Itt szusszant a vándor egyet, hogy aztán viszonylag (?) frissen érkezzen a célhoz. 5 km. Egy kis séta, aztán a kimondhatatlan öröm. Holnap mi is tanúi leszünk.

    VálaszTörlés
  7. Zoltán!

    Akkor most már majd egyedül mész tovább!

    Ehhez (ha már annyira "szomjaztál"---in memóriam "Anna örök":)
    "...És nem hagyhatjuk abba a kutatást
    És az lesz a kutatásunk vége,
    Ha megérkeztünk oda, ahonnan elindultunk
    És előszőr ismerjük fel azt a helyet."
    (T.S.Eliot)
    Ölellek:Kati

    VálaszTörlés